Území, na kterém je služba poskytována
Ambulantní forma / navštívím službu: Otrokovice, Uherské Hradiště |
Maximální počet uživatelů v jeden okamžik: 32 |
Komu je služba určena
Osoby se ZP - osoby s kombinovaným postižením |
Osoby se ZP - osoby s mentálním postižením |
Věkové skupiny
11-15 let (Ambulantní - od 15 let) |
16-18 let |
19-26 let |
27-64 let |
Kontaktní údaje na službu
Adresa: | tř. Tomáše Bati 331, 76502 Otrokovice |
Telefon: | 778 444 564 |
Email: | helena.lukastikova@nadeje.cz |
Web: | www.nadeje.cz |
Další adresy služby
Adresa: | tř. Spojenců 1840, 76502 Otrokovice |
Adresa: | Nivy 283, 76502 Otrokovice |
Adresa: | Průmyslová 712, 68601 Uherské Hradiště |
Adresa: | Čs. brigády 132, 76861 Bystřice pod Hostýnem |
Popis sociální služby
1. Komu je služba určena
Služby poskytujeme dospělým lidem s mentálním a kombinovaným postižením ve věku od 15 do 64 let
2. Smysl, poslání a cíl služby
Posláním „Domu Naděje, sociálně terapeutické dílny“ je poskytovat lidem s mentálním a kombinovaným postižením pomoc při zvládání a rozvíjení pracovních dovedností a návyků. Dále pak podporu směřující k samostatnému životu mezi lidmi a uplatnění v běžném zaměstnání.
V sociálně terapeutické dílně (STD) jsou poskytovány ambulantní služby sociální prevence, které jsou určeny lidem se sníženou soběstačností z důvodu zdravotního postižení, kteří z tohoto důvodu nemohou pracovat (nejsou z tohoto důvodu umístitelní) na otevřeném ani chráněném trhu práce. Jejich účelem je dlouhodobá a pravidelná podpora zdokonalování pracovních návyků a dovedností prostřednictvím sociálně pracovní terapie a vyhledávání vhodných pracovních míst na volném trhu práce.
Cíle služby:
- podpora a vedení uživatelů k samostatnosti, soběstačnosti a zvyšování jejich sebevědomí,
- podpora vzniku, zdokonalování a zachování pracovních návyků (výdrž u práce, dochvilnost při docházení do práce, osvojení si pracovních postupů, dodržování bezpečnosti práce)
- aktivizace (nabídnutí klientovi činnosti, které je možné vykonávat v STD, podpora klientů při zdokonalování jemné a hrubé motoriky, podpora a trénink klientů v zaměření pozornosti na určitou činnost osvojování pracovních postupů, podpora klientů při činnostech odpovídajících jejich individuálním plánům, odkazování klientů na jiné instituce, služby dle jejich potřeb)
- vytváření podmínek pro seberealizaci – klienti vytváří takové výrobky a podílí se na takových činnostech, které jim dávají smysl, uspokojují jejich potřeby. Klienti znají svou cenu, ví, že něco umí a dokáží ocenit i výtvor druhých.
- podpora přirozených vazeb s okolím a vrstevníky, rodinou
- integrace do majoritní společnosti
- STD je vstřícné, akceptující a podnětné prostředí
- Zaměstnání v nechráněném prostředí – spolupráce s firmami na trhu práce
- Jsou zde vytvářeny a nabízeny takové produkty, které jsou užitečné, smysluplné, prodejné, kvalitní a jsou nějakým způsobem pro klienty i pro zákazníky zajímavé. Jejich výroba podporuje činnosti uživatele popsané v jeho individuálním plánu.
Základní principy poskytované služby:
- Respekt k individualitě, pohledu na vlastní budoucnost uživatele s ohledem na jeho přání a představy
- Partnerský přístup k uživateli
3. Nabízené činnosti
Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
V obou programech je pracovník vždy připraven poskytnout uživatelům asistenci při osobní hygieně (použití WC, použití sprchy, mytí rukou, aplikace a výměna inkontinenčních pomůcek). Uživatelé v obou programech mají k dispozici dostatečné hygienické zázemí – sprchy, toalety.
Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
Uživatelům je nabízena strava v rozsahu dvou jídel (dopolední svačina, oběd), která odpovídá věku uživatelů a zásadám racionální výživy. Strava je zajištěna prostřednictvím dodavatelů.
Uživatelé mají po celou dobu poskytování služby k dispozici plně vybavenou kuchyňku, kde si mohou připravit teplé nebo studené jídlo a nápoje. Stravu vždy připravuje uživatel dle jeho schopností. Pracovník mu poskytuje pomoc, podporu, radu v souladu s tím, aby uživatel dosáhl co největší možné samostatnosti, osvojil a procvičil si návyky a dovednosti potřebné k přípravě stravy.
Nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začleňování
Pracovníci poskytují v případě potřeby uživatelům pomoc a podporu, která je nutná ke zvládání samostatného oblékání a svlékání, ale také při výběru vhodného oblečení i používání speciálních pomůcek.
V případě potřeby jsou pracovníci připraveni poskytnout pomoc a podporu nezbytnou pro zvládání samostatného přesunu na invalidní vozík a z vozíku. Součástí podpory je pravidelné procvičování těchto dovedností.
Podpora zdokonalování a vytváření dalších pracovník návyků a dovedností
Pracovníci připravují a nabízejí uživatelům takové činnosti, které vedou k větší samostatnosti, posílení odpovědnosti za vykonanou práci. Veškerá podpora vychází z procesu individuálního plánování průběhu služby – individuální zakázky uživatele. Proces individuálního plánování začíná souběžně se vstupem uživatele do služby. Je průběžně vyhodnocován. V rámci služby nabízíme uživatelům dva programy:
1. Program – Keramický a textilní ateliér
I. stupeň
- Adaptace na prostředí ateliéru, navazování vztahů, kooperace ve skupině
- jednoduchá nenáročná činnost (příprava látek na koberce, stříhání molitanu….)
II. stupeň
- náročnější činnost na jemnou motoriku, přemýšlení a samostatnost (tkaní koberců – založení osnovy)
- samotné tkaní, dokončení koberce, výroba přání, ubrousková technika
- ozdobné balení výrobků
- vyválení keramické hlíny na plát
- vykrajování motivů, opracování a příprava keramiky na glazování
- výroba květináčů
- třídění plastových vršků dle barvy
III. stupeň - nejvíc náročná činnost
- výroba všech druhů svíček, glazování keramiky
- výroba obrázků
- výroba papírových přání
Uživatelé mají k dispozici jednu dílnu s dalšími prostory (sklad, šatna, zázemí pro odpočinek, jídelna, WC a sprcha).
Program nabízí řadu výrobních činností tak, aby každý uživatel (s různým stupněm postižení, respektive omezení) mohl být aktivní a mohl svoje schopnosti rozvíjet. Patří sem například: příprava látek na koberce, stříhání molitanu, tkaní koberců, příprava papírových ruliček na košík, pletení košíků, ozdobné balení výrobků, vyválení keramické hlíny na plát, výroba svíček, výroba dekoračních i praktických keramických předmětů, výroba papírových přání atd.). Uživatelé služby jsou v rámci integračních aktivit zapojeni i do prodeje a prezentace výrobků.
Podpora probíhá se zacílením na kvalitativní změnu u uživatele v oblastech jemné a hrubé motoriky, psychické a fyzické kondice, sociálních kompetencí, pracovních kompetencí.
2. Program – Café Naděje
Uživatelé mají k dispozici jednu dílnu (tréninkovou kavárnu) s dalšími prostory - sklad, šatna, zázemí pro odpočinek, jídelna, WC a sprcha).
(Není možné, aby v kavárně obsluhovali uživatelé, kteří mají infekční onemocnění, jako jsou například průjmy, přenosné kožní problémy, vši).
I. stupeň - KUCHYŇ
– uživatel se učí připravovat inventář tak, aby byl v případě přípravy pokrmů a pochutin k dispozici, připravují se také suroviny, se kterými se bude pracovat, případě uživatelé obstarávají drobné nákupy v nedalekém obchodě. Také do tohoto úseku spadá ruční mytí nádobí (zbavování inventáře hrubých nečistot), skládání nádobí do myčky, obsluha myčky, třídění odpadu (z debarasu).
Patří sem i úklid pracoviště a kavárny (zametení, vytření)
II. stupeň - BAR
– uživatel si i zde připravuje inventář, který bude při své práci potřebovat. Chystají se zde tzv. „sety“ = hliněný podtácek na kávu s rozetkou, sušenkou či topetkou a sklenicí na vodu; džezvy se dávají namrazit pro šlehání mléka, zapíná se kávovar, který mají uživatelé během provozu na starost udržovat v čistotě, doplňují se lednice, vitríny, uklízí se pracoviště.
III. stupeň - OBSLUHA
– uživatel si před zahájením otevírací doby překontroluje čistotu stolů, v případě potřeby je setře, ujistí se, že na všech stolech jsou nabídkové listy, doplněné a čisté cukřenky. Také zjišťuje, zda jsou zalité květiny, případně otrhá či posbírá suché listí, zamete hlínu, či utře vodu. Poté se plně věnuje obsluze hostů – komunikace s hosty (používání zdvořilostních frází), objednávky hostů a následná roznáška objednaných nápojů a pokrmů.
Ve všech stupních tohoto programu je k dispozici pracovník, který během popisovaných činností poskytuje uživatelům potřebnou pomoc a podporu dle jejich individuálních možností a schopností.
Podpora probíhá se zacílením na kvalitativní změnu u uživatele v oblastech jemné a hrubé motoriky, psychické a fyzické kondice, sociálních kompetencí (s akcentem na rozvoj komunikace), pracovních kompetencí.
Konkrétní podoba využití obou programů je „modelována“ uživatelem a poskytovatelem služby v rámci procesu individuálního plánování služby, který probíhá mezi uživatelem služby, sociálním a klíčovým pracovníkem.
4. Specifika služby
Služba je poskytována v dvoustupňovém pracovně terapeutickém programu. Je také poskytována s akcentem na přechod do méně chráněných a nechráněných podmínek. Program Café Naděje je program s výrazným terapeutickým a integračním dopadem.
- Identifikátor sociální služby: 8065540
- Druh sociální služby: § 67 - Sociálně terapeutické dílny
- Skupina služby: Služby sociální prevence
- Služba je poskytována od: 01.01.1999
Časový rozsah poskytování služby
Ambulantní forma
Pondělí: | 07:30 - 18:00 | |
Úterý: | 07:30 - 18:00 | |
Středa: | 07:30 - 18:00 | |
Čtvrtek: | 07:30 - 18:00 | |
Pátek: | 07:30 - 18:00 |
Úhrada za služby
NEPLACENÁ SLUŽBA
Fakultativní činnosti
NE
Architektonická bezbariérovost
NE
Název poskytovatele
IČ poskytovatele
00570931
Kontaktní údaje na poskytovatele
Adresa: | K Brance 11, 15500 Praha |
Telefon: | 577 112 983 |
Email: | pavel.polak@nadeje.cz |
Web: | www.nadeje.cz |